فتنه

طبقه بندی موضوعی

تغییرات غیرقانونی و دقیقه 90

hi | چهارشنبه, ۳ تیر ۱۳۹۴، ۰۱:۵۴ ق.ظ

larijani




لاریجانی: بحث فروش سیب زمینی که نیست!

به گزارش فتن، طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‎ای که هفته گذشته با نظر ۹۲ درصد نمایندگان مجلس برای قرار گرفتن در اولین نوبت دستور کار مجلس راهی صحن علنی شده بود، امروز در یک اقدام سوال برانگیز و مخالف با آیین‎نامه داخلی مجلس، دستخوش تغییرات مهمی شده و کلیات طرح تغییر یافته توسط علی […]

به گزارش فتن، طرح الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‎ای که هفته گذشته با نظر ۹۲ درصد نمایندگان مجلس برای قرار گرفتن در اولین نوبت دستور کار مجلس راهی صحن علنی شده بود، امروز در یک اقدام سوال برانگیز و مخالف با آیین‎نامه داخلی مجلس، دستخوش تغییرات مهمی شده و کلیات طرح تغییر یافته توسط علی لاریجانی به رای نمایندگان گذاشته شد که البته با رای اکثریت نمایندگان به تصویب رسید.

به نقل از رجانیوز، ، نمایندگان در نشست علنی امروز یکشنبه (۳۱ خردادماه) مجلس شورای اسلامی با کلیات طرح صیانت از حقوق هسته‌ای با ۱۹۹ رأی موافق، ۳ رأی مخالف و ۵ رأی ممتنع از مجموع ۲۸۳ نماینده حاضر موافقت کردند.

این در حالی است که در دو بند و یک تبصره این طرح که هفته گذشته در کمیسیون سیاست خارجی مجلس به تصویب رسیده بود تغییراتی صورت گرفت که این تغییرات به جهت غیرقانونی و مغایر آیین‎نامه مجلس بودن مورد اعتراض نمایندگان مجلس قرار گرفت. این اعتراضات البته به تغییر دستور جلسه علنی با وجود رای نمایندگان که موجب شد طرح هسته‎ای در آخرین دقایق جلسه امروز بررسی شود نیز مطرح شد.

بر همین اساس احمد توکلی نماینده مردم تهران در تذکر آیین‎نامه‎ای خود به لاریجانی با اعتراض به این تغییرات اعلام کرد: در دستور هفته گذشته مجلس طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای در ردیف ۲ دستور کارصحن علنی مجلس آمده بود و براساس ماده ۱۴۶ آیین نامه داخلی زمانی که در گزارش دستور کار چاپ می شود و با تصویب دو سوم کمیسیون و تأیید هیأت رئیسه در دستور هفتگی قرار گیرد دیگر نمی توان دستور را تغییر داد.

نماینده مردم تهران در مجلس در این رابطه ادامه داد:‌ مردم انتظار دارند طرح صیانت از حقوق هسته ای که با ۹۲ درصد آراء نمایندگان به تصویب رسیده مورد بررسی قرار گیرد و نباید فراموش کرد این مسئله بسیار با اهمیت است.

لاریجانی: مساله فروش سیب زمینی نیست

لاریجانی در پاسخ به این تذکرگفت:‌مسائل مربوط به طرح صیانت از حقوق هسته ای به شورای عالی امنیت ملی ارتباط دارد و شورا درباره آن نظر می دهد بنابراین باید هماهنگی هایی برای تصویب طرح مذکور انجام شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی در این رابطه ادامه داد:‌ ما می خواهیم به این موضوع کمک کنیم و قصد نداریم که برای کشور یک مسئله جدید بسازیم، شورای عالی امنیت ملی یک سری چارچوب مشخص دارد و ما باید همکاری های لازم را در این زمینه داشته باشیم بحث فروش سیب زمینی در کشور مطرح نیست بلکه موضوع بسیار با اهمیت است.

وی افزود: باید در زمینه مذکور توجهات لازم انجام شود همچنان که در هیأت رئیسه بحث شد و باید دراین قضیه چارچوب های مورد نظر مقام معظم رهبری حتما رعایت شود و لذا تصویب طرح مذکور باید با مشورت شورای عالی امنیت ملی انجام شود و ملاحظات این شورا در نظر گرفته شود که ما ملاحظات را منتقل کرده ایم اما برخی از ملاحظات متأسفانه رعایت نشده.

رئیس مجلس یادآور شد: موضوع طرح الزام دولت به حفظ حقوق هسته ای بسیار مهم است و می خواهیم این طرح با رأی بالا در مجلس تصویب شود بنابراین باید همه در این زمینه کمک کنیم.

دکتر علی لاریجانی پس از تشکر از کمیسیون شوراها در زمینه طرح استانی شدن انتخابات گفت:‌ ماده واحده‌ای مربوط به مذاکرات هسته‌ای تهیه شده است که با دوستان برای اینکه همه مضامین آن با دقت کافی و رعایت همه جوانب انجام شود، از صبح تا الان تلاش کردند.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد:‌ اصلاحات لازم برای اینکه دست مذاکره کنندگان در یک چارچوبی باز باشد که مورد تایید رهبری و شورای عالی امنیت ملی است. به نظر من مجموعه تلاش‌های این دوستان موفق بوده است.

در ادامه رئیس مجلس شورای اسلامی ماده واحده طرح الزام دولت به حفظ دستاوردها و حقوق هسته ای را به شرح زیر قرائت کرد:

در راستای صیانت از منافع ملی و رعایت مقررات پادمان معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای هرگونه نتایج مذاکرات هسته ای با کشورهای ۱+۵ در صورتی معتبر است که الزامات زیر شفاف رعایت شود.

۱لغو تحریم ها به طور یکجا و کامل باید در متن توافقنامه درج شده و در روز آغاز اجرای تعهدات ایران انجام شود.

۲آژانس بین المللی انرژی اتمی در چارچوب توافقنامه پادمان مجاز به انجام نظارت‌های متعارف از سایت‌های هسته ای است و دسترسی به اماکن نظامی، امنیتی و حساس غیر هسته ای، اسناد و دانشمندان ممنوع است. باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

۳هیچ محدودیتی برای کسب دانش و فناوری صلح آمیز هسته ای و تحقیق و توسعه پذیرفته نیست و باید مصوبات شورای عالی امنیت ملی رعایت شود.

تبصره یک: براساس اصول ۷۷ و ۱۲۵ قانون اساسی نتیجه مذاکرات باید به مجلس شورای اسلامی ارائه شود.

تبصره ۲: وزیر امور خارجه کشور موظف است روند اجرای توافقنامه را هر ۶ ماه یکبار به مجلس شورای اسلامی گزارش کند. کمیسیون امنیت ملی مجلس هر ۶ ماه گزارش حسن روند توافق را به نمایندگان مجلس ارائه نمایند.

لاریجانی در توضیح ماده واحده گفت: شورای عالی امنیت ملی زیر نظر رهبری است و هر تصمیمی که رهبری و این شورا بگیرد مجلس می‌پذیرد. ما نمی‌توانیم با محدود کردن شورای عالی امنیت رهبری را محدود کنیم.

رئیس مجلس عنوان کرد:‌ در این نشست کلیات ماده واحده به رای گذاشته می‌شود و در جلسه آینده جزئیات آن مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

تغییرات طرح جدید چیست؟

هفته گذشته رئیس کمیسیون امنیت ملی جزئیات طرحی را به عنوان طرح «الزام دولت به حفظ دستاوردهای هسته‎ای» در مجلس قرائت کرد که امروز این طرح دستخوش تغییرات مهم و تاثیرگذاری شده بود، هر چند که لاریجانی این تغییرات را «یک ویرایش جزئی» عنوان کرد.

در این تغییرات قید «نظر شورایعالی امنیت ملی» به دو بند از طرح اضافه شده است و از سوی دیگر لغو تحریمها در روز امضاء به لغو در روز اجرای تغییر یافته است.

این در حالی است که رهبر معظم انقلاب، لغو یکباره همه تحریمها در روز توافق را یکی از خطوط قرمز اصلی نظام برای امضاء یک توافق خوب بیان فرموده بودند.


  • hi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

کاربران بیان میتوانند بدون نیاز به تأیید، نظرات خود را ارسال کنند.
اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید لطفا ابتدا وارد شوید، در غیر این صورت می توانید ثبت نام کنید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی